Święto pamięci...

Artykuły do ozdoby grobów to produkty, które cieszą się największym zainteresowaniem w okresie jesienno-zimowym. Znicze, sztuczne kwiaty, wieńce, wiązanki, wazony, środki do pielęgnacji grobów… Jak sprawić, by klient zdecydował się na ich zakup właśnie w centrum ogrodniczym?

 

Tekst: Anna Walczak

 

– Wrzesień, to najlepszy czas na wprowadzenie pełnego asortymentu przeznaczonego do ozdoby grobów – zapewnia Sławomir Majewski, właściciel Centrum Ogrodniczego Majewscy w Legnicy. – To właśnie w tym okresie klienci zaczynają poszukiwać produktów, zapoznają się z trendami i porównują ceny – dodaje. Szacuje się, iż ponad 80 proc. rocznej produkcji zniczy sprzedaje się właśnie w tym okresie. Wtedy również największym popytem cieszą się żywe chryzantemy, których wartość w Polsce oceniana jest na 116 mln euro, a także sztuczne kwiaty. Święto Zmarłych nie podlega kryzysowi. – Traktowane jest tak jak Boże Narodzenie czy Wielkanoc. Niezależnie od dostępnych funduszów Polacy godnie je celebrują – mówi Tomasz Korcewicz z firmy Koopman International. Warto zatem tak skomponować ofertę, by klient zdecydował się na zakup tych artykułów w centrum ogrodniczym. Podpowiadamy, jak tego dokonać…

 

Znicz niejedno ma imię
Zbigniew Świątkowski
Właściciel firmy Znicz-Pol

W tegorocznym sezonie będą obowiązywały trendy z sezonów poprzednich. Ciągle popularne są klasyczne znicze szklane na plastikowych podstawkach z charakterystyczną funeralną ornamentyką. Warto również posiadać w swojej ofercie znicze ceramiczne oraz szklane, tzw. mrożone, z popękanego szkła. Coraz częściej spotyka się również znicze elektryczne. Hitem ostatnich lat są znicze z tabliczką, na której można napisać specjalną dedykację dla zmarłej osoby. Do takich zniczy dodawane są specjalne markery. Jeśli chodzi o kolorystykę, nadal dominują żółty, czerwony, a także kolor biały.

 


Konkurencyjni w każdym aspekcie
– Choć szczyt sezonu w centrach ogrodniczych przypada na kwiecień i maj, można doprowadzić do tego, by wrzesień czy październik były równie udanymi miesiącami dla branży – mówi Sławomir Majewski. Żeby sprawnie przeprowadzić zatowarowanie centrum, trzeba już w lipcu przyjrzeć się ofercie producentów i importerów. – Dojście do przysłowiowych źródeł jest gwarancją sukcesu sprzedażowego – wyjaśnia Sławomir Majewski. Należy zatem zaplanować kompleksowe zaopatrzenie. – Przy zamówieniach na dużą skalę producenci oferują znaczne rabaty – mówi właściciel centrum ogrodniczego w Łodzi. Umożliwia to skomponowanie w pełni konkurencyjnej oferty.

 

Przyglądając się trendom
Producenci oferują szeroki wachlarz produktów nagrobkowych, a wśród nich gazony, misy, flakony, znicze czy kwiaty. Wybór tych, które cieszą się zainteresowaniem klientów, nie jest prosty. Hitem ostatnich lat są wieńce ze sztucznych kwiatów. – Obecnie sztuczne ozdoby wypierają żywe cięte kwiaty – mówi Hanna Milczyńska, główny kupiec w Centrum Ogrodniczym Prima Flora w Owińskach. – Klienci często wybierają wieńce z kwiatów, które doskonale imitują ich naturalne pierwowzory. W ofercie na sezon 2010 przygotowaliśmy ozdoby w kolorach transparentnych, jak delikatny fiolet czy mleczny róż – dodaje Hanna Milczyńska. Okres od września do listopada to czas, kiedy przygotowuje się groby bliskich do listopadowego święta. – Dlatego też w ramach uzupełnienia asortymentu warto zaopatrzyć centrum ogrodnicze w środki do pielęgnacji grobów – zauważa Sławomir Majewski. – Mam na myśli wszelkiego rodzaju płyny, pasty, nabłyszczacze – dodaje. – Jeśli chodzi o znicze, warto, by w centrum ogrodniczym znalazły się zarówno te plastikowe, jak i szklane. Najważniejsze, żeby były dobrej jakości, gdyż klienci na to właśnie zwracają największą uwagę – wyjaśnia Paulina Miszczak, dekoratorka w Centrum Ogrodniczym Tracz w Sosnowcu. – Warto skupić się na stonowanych i standardowych barwach. Odcienie czerwonego, żółtego czy niebieskiego to tak zwane kolory bezpieczne, po które klienci zawsze chętnie sięgają – dodaje Hanna Milczyńska. – Sprzedaż kwiatów żywych na Święto Zmarłych rozpoczynamy na 10 dni przed 1 listopada – mówi Sławomir Majewski. Wśród nich niezmiennie wiodą prym chryzantemy oraz wrzośce.

 

Zaopatrzenie, ekspozycja, sprzedaż
Daniel Piotrowski
Handlowiec w firmie Lamela


Zatowarowanie centrów ogrodniczych w asortyment cmentarny powinno odbywać się odpowiednio wcześniej, we wrześniu, a nawet w sierpniu, tak aby kupujący mogli się zapoznać z ofertą, a w szczególności z nowościami. Różnego rodzaju ozdoby nagrobkowe cieszą się wśród naszych klientów dużym uznaniem. Z całą pewnością muszą to być nowości, które dotychczas nie pojawiły się jeszcze na rynku, a odpowiednia ich ekspozycja z pewnością przyciągnie wzrok kupujących.

A w dodatku...
Jednym z atutów centrów ogrodniczych jest możliwość oferowania dodatkowych usług. – Na terenie naszego centrum znajduje się kwiaciarnia, w której na bieżąco przygotowywane są wieńce i bukiety – mówi Sławomir Majewski. – Takie rozwiązanie zdecydowanie przyciąga klientów – potwierdza Hanna Milczyńska. – Decydując się na wiązankę robioną na miejscu, klient ma poczucie zakupu czegoś wyjątkowego – zauważa Paulina Miszczak. – Wykonujemy również bukiety z elementów, które konsumenci znajdują na terenie naszego centrum. Ogranicza ich tylko własny gust. To klient sugeruje wtedy sumę, jaką jest w stanie wydać na wieniec czy inną ozdobną kompozycję – dodaje Hanna Milczyńska. – Dodatkową usługą, jaką oferujemy, jest możliwość składania zamówień na ozdoby grobów – mówi Sławomir Majewski. Wieńce przygotowywane są na nasączonych wodą gąbkach bądź z fiolkami, tak by jak najdłużej zachowały świeżość. – Klienci mogą wybierać też wiązanki czy wieńce z gotowych katalogów i zdjęć – pointuje. Istnieją również sposoby na zwiększenie sprzedaży zniczy. – Klienci otrzymują 10-procentowy rabat przy zakupie opakowania zbiorczego zniczy. Takie rozwiązanie przydaje się zwłaszcza tym, którzy zapalają świeczki na wielu cmentarzach – dodaje pan Sławomir. – A w dzień przed świętem zmarłych dokonujemy przeceny tego rodzaju towaru – podkreśla rozmówca.

 

Wyspy z ozdobami
Produkty do ozdoby grobów wymagają konkretnej oprawy. – Przy komponowaniu ekspozycji bierzemy pod uwagę przede wszystkim kolorystykę dekoracji. – Biele, róże i bordo znajdują się na jednym stole, natomiast odcienie żółte, czerwone i zielone na kolejnym. Niezwykle ważne jest, by wieńce czy bukiety pasowały do zniczy – mówi Hanna Milczyńska. – Wzrok klientów przyciąga wyspa z ozdobami grobów umieszczona tuż za wejściem do centrum – zauważa Paulina Miszczak. – Zatowarowanie zgodne z trendami obowiązującymi w danym sezonie, wsparte atrakcyjną ekspozycją, sprawia, że wrzesień i październik to jedne z lepszych miesięcy dla handlu w skali roku – podsumowuje Sławomir Majewski.