Newsletter

Nawozy pod warzywa i owoce

Tekst: Marcin Fajerski

 

Obecnie szacuje się, że nawozy do warzyw i owoców generują ¼ zysków (pozostałe zyski przynoszą nawozy do roślin ozdobnych). Nie umniejsza to jednak znaczenia tej grupy w sprzedaży. Klienci centrów ogrodniczych coraz chętniej zakładają ogródki owocowo-warzywne, na co wpływ ma promowanie zdrowej żywności i rozwój nowych odmian warzywnych i owocowych.

 

Warunki sprzedaży

 

Jak twierdzi Piotr Jastrzębski, właściciel centrum ogrodniczego Jastrzębski w Białymstoku, najwięcej nawozów pod warzywa i owoce sprzedaje się w placówkach detalicznych dedykowanych branży ogrodniczej zlokalizowanych na obrzeżach miast. Dlaczego? – Mianowicie kupujący tam klienci na ogół dysponują ogrodami o większej powierzchni i mogą sobie pozwolić na zorganizowanie na swoim terenie ogródków warzywnych bądź owocowych.
W zasadzie trudno tu mówić o profilu klienta, bowiem ogródki warzywne czy gaje owocowe zakładają zarówno osoby, które uległy trendowi domingu, jak i sadownicy od kilkudziesięciu lat hobbystycznie parający się uprawą drzewek owocowych oraz warzyw.
Ze spostrzeżeń większości detalistów wynika, że udział grupy zajmującej się uprawą roślin dających warzywa albo owoce powoli rośnie, co sprawi, że w przyszłych latach produkty do nawożenia tych roślin będą sprzedawały się coraz lepiej.

 

Siła oddziaływania

 

Bardzo istotną rolę w sprzedaży nawozów pod warzywa i owoce pełnią doradcy klienta oraz media dedykowane branży ogrodniczej, które pomagają klientom dobrać właściwy produkt. Dlatego w uprawie warzyw i owoców popularność zyskują nawozy organiczne. Jak podaje Justyna Kaleta, właścicielka centrum ogrodniczego Ogrody Justyny koło Gdańska dużo klientów decyduje się również na dokupienie do nawozu obornika, który wspomaga zdrowy wzrost roślin, obfite plony i oddziałuje w sposób „naturalny”. Sporym wzięciem cieszy się także biohumus. Największy jednak udział w sektorze tych nawozów przypada nawozom posypowym i w formie płynnej, ponieważ nawozów w tej postaci jest więcej.
Jak utrzymuje Grzegorz Pintal, właściciel centrum ogrodniczego Plant-Garden w Baczynie koło Gorzowa Wielkopolskiego również marka i opakowania – odpowiednio oznaczone i wyróżniające się ciekawą szatą graficzną mają wpływ na decyzje kupujących.
Do zwiększania nakładu środków na promocję nawozów pod warzywa i owoce przyczyniła się niewątpliwie zaostrzająca się konkurencja rynkowa. Dlatego też częściej organizuje się dla sadowników-amatorów specjalne szkolenia i przygotowuje się broszury informacyjne.

 

Łańcuch zależności

 

Bardzo często nawozy do warzyw i owoców kupowane są na zasadzie sprzedaży łączonej. Klienci centrów i sklepów ogrodniczych dokonują zakupu nasion owoców czy warzyw, a doradcy w ramach kompleksowej obsługi proponują im specjalistyczne nawozy do ich nawożenia. W ten sposób zwiększa się koszyk zakupów przeciętnego klienta o nawozy specjalistyczne. W uniwersalne nawozy inwestują natomiast kupujący o niesprecyzowanych wymaganiach dotyczących uprawy roślin owocowych i warzywnych oraz klienci o dysponujący mniejszymi sumami przeznaczonymi na tego rodzaju wydatki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W imię potrzeb klientów
Marcin Barbach
Dyrektor marketingu i sprzedaży
Agrecol Sp. z o.o.


Uzupełnieniem oferty firmy Agrecol w grupie granulowanych  nawozów mineralnych są produkty do warzyw i owoców. Nie jest to szczególnie istotna grupa produktów w branży hobbystycznej, jednak coraz więcej osób dostrzega potrzebę dokarmiania tych roślin, szczególnie na wyjałowionych i intensywnie uprawianych gruntach. Podstawowy cel to uzupełnienie niedoborów składników pokarmowych, co wpływa na właściwy wygląd, plon, przechowywanie i zdrowotność warzyw i roślin sadowniczych. Barierą do stosowania tych nawozów przez wielu działkowiczów jest błędny pogląd, że są to „nawozy sztuczne”. Należy tu zwrócić uwagę na fakt, że składniki tych nawozów stanowią kopaliny minerałów pochodzących z wnętrza ziemi. Właściwe ich stosowanie nie ma więc negatywnych skutków, a wręcz przeciwnie – zapewnia większą zwrotność roślin i zadowalający efekt dla końcowego użytkownika. Nie zapominajmy jednak, by stosować dobre jakościowo i, co za tym idzie, często nie najtańsze nawozy, nie zawierające chlorków, balastów i substancji nieprzyswajalnych dla roślin.

Nawozy pod warzywa i owoce coraz ważniejsze
Tomasz Sulejewski
Właściciel firmy Nawomix
Nawomix


Nawozy pod rośliny owocowe i warzywa zaczynają stanowić co raz ważniejszą pozycję wśród nawozów ogrodniczych. I to zarówno te ogólne, „uniwersalne”, jak i specjalistyczne –  przygotowane dla poszczególnych gatunków lub grup roślin. Nawet dobry nawóz ogólny nigdy w pełni nie zaspokoi potrzeb pokarmowych charakterystycznych dla różnych roślin jak: borówki wysokiej i marchwi, stąd wzrostu znaczenia nabierają nawozy specjalistyczne. Są one niestety droższe od zwykłych dlatego występują w mniejszych opakowaniach, ale porównując osiągnięte efekty upraw to i tak się opłaca.

W domu najlepiej
Judyta Smeja
Bros


Wiele osób uznaje przewagę warzyw uprawianych na własnych działkach nad tymi kupowanymi w sklepie. Wśród uprawianych na własny użytek tradycyjnie przodują pomidory, ogórki oraz truskawki. Nawozy dedykowane takim uprawom Biopon ma w swym asortymencie. Od tego roku proponujemy klientom także Biopon Natural, obornik do warzyw –  to propozycja dla tych, którzy wolą zasilać swoje uprawy w sposób naturalny. Już na długo przed sezonem widać zainteresowanie tym produktem.

Dynamiczny rozwój
Dr inż. Piotr Pawlak
Główny Specjalista ds. Badań i Rozwoju
Intermag Sp. z o.o.


Rynek nawozów hobbistycznych to sektor rozwijający się bardzo dynamicznie. Do tej pory kojarzono odbiorców nawozów hobbistycznych przede wszystkim z uprawami roślin ozdobnych. Drugą grupą są osoby, które swoje zamiłowanie do ogrodnictwa realizują w uprawie warzyw i owoców. To na pewno mniej dynamicznie rozwijający się rynek – z kilku podstawowych powodów, jakimi są: zanikanie tradycji przydomowych ogródków warzywnych, zniknięcie wielu pracowniczych ogródków działkowych oraz niskie ceny warzyw, a także ich duża dostępność przez cały rok. Jednak co roku zauważa się, iż warzywnicy hobbyści chcą jak najlepiej prowadzić swoje uprawy i tym samym rodzi się zapotrzebowanie na bardzo specjalistyczne nawozy. W ofercie firmy Intermag znajduje się bardzo szeroki asortyment nawozów granulowanych, jak i płynnych dolistnych z serii Floramix. Korzystając z produktów naszej firmy, ogrodnik hobbysta może rozpocząć nawożenie już od momentu przygotowania gleby pod uprawę warzyw. Zawierają one duże ilości składników pokarmowych, co umożliwia intensywne nawożenie warzyw przez cały okres uprawy i gwarantuje tym samym wysoki plon. W czasie sezonu wegetacyjnego polecamy dodatkowe nawożenie preparatami płynnymi, które powstały w oparciu o nowoczesne technologie oraz ścisłą współpracę z ośrodkami naukowymi i producentami roślin.                                                 

Potęga informacji
Roman Łabuz
Główny specjalista ds. hodowli roślin
Planta Sp. z o.o.


W ostatnich latach widzimy wyraźny rozwój segmentu nawozów hobby do warzyw i owoców. Wiąże się to z rosnącą popularnością uprawy wymienionych roślin w przydomowych ogrodach. Warzywa i owoce z własnej działki smakują nam lepiej, a poza tym mamy pewność, że zostały wyhodowane w odpowiedni sposób. Z naszych doświadczeń wynika, iż kluczową rolę w sprzedaży nawozów omawianego segmentu ma pełna i rzetelna informacja na temat produktu, jego zastosowania, dozowania, terminów użycia, itp. Informacje zawarte na opakowaniu muszą być wsparte fachową poradą wykwalifikowanego sprzedawcy oraz pomocniczymi materiałami informacyjnymi tj. ulotki, postery, banery, itp.

 

 

Patrząc na biznes oczami klienta
– Ogromna elastyczność i przedsiębiorczość właścicieli centrów ogrodniczych w Polsce jest fascynującym zjawiskiem. Jedyną rzeczą, która blokuje rozwój jest brak współpracy i wymiany informacji. W branży ogrodniczej w Polsce...
Na Podlasiu ogrody kwitną
O gruntownej przebudowie centrum ogrodniczego, optymalnym wykorzystaniu stosunkowo niewielkiej przestrzeni i zmianach w branży ogrodniczej rozmawiamy z Jakubem Kowalewskim, współwłaścicielem Ogrodów Podlaskich w Siedlcach
To był dobry sezon
Szkółka Iglak ma za sobą udany sezon, większość materiału została już sprzedana. Właściciele stawiają na specjalizację i produkcję roślin w gruncie, choć zamierzają poszerzyć uprawę w pojemnikach....
Zaczarowany ogród
Długo zalegający zimą śnieg powoduje, że wiosną na trawnikach pojawiają się puste miejsca. Sposobów na ich załatanie jest wiele, a klient przychodzący do centrum ogrodniczego oczekuje od sprzedawcy...
Top 7 preparaty zwalczające owady
Skuteczne, niezawodne i łatwe w użyciu – takie powinny być preparaty zwalczające owady. Które z dostępnych na rynku gwarantują najlepszą sprzedaż? Przedstawiamy topowe produkty z tej kategorii polecane...
Nowe otwarcie firmy Kwiaton
Centrum Ogrodnicze firmy Kwiaton przy ul. Opolskiej we Wrocławiu dzięki metamorfozie ma większe możliwości efektownej ekspozycji asortymentu, a zakupy w sklepie stały się wygodniejsze. Klienci docenili zmiany...
Zaprenumeruj
bezpłatny newsletter!!!

Polecamy nasz bezpłatny newsletter, przegląd najważniejszych informacji z branży ogrodniczej. Subskrypcja jest bezpłatna! Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.

Zamawiając newsletter użytkownik akceptuje Politykę prywatności portalu